Bicyklovanie bez cyklotrasy

Objednávateľ politickej reklamy: Chilli Peppers s.r.o., Sasinkova 1097, Piešťany

Kotesova_pred_Bytcou

V okolí Kysuckého Nového Mesta je veľmi veľa možností, kam vyraziť na dvoch kolesách a nemusíme mať ani cyklotrasu. Je samozrejmé, že s ňou by to bolo bezpečnejšie, ale šikovný cyklista sa zaobíde aj bez nej.

Cestu si nájde náročný, ale aj rekreačný cyklista, prípadne rodiny s deťmi. Práve posledná skupina je najviac obmedzovaná, lebo deti na bicykloch nemajú ešte takú stabilitu ako dospelí ľudia a ľahko môže dôjsť k pádu a nešťastiu. Taktiež vodiči bývajú voči cyklistom veľmi neohľaduplní.

Objednávateľ politickej reklamy: Jaroslav Šidlo, Litovelská 676, KNM

Pre túto skupinu nadšencov bicyklovania je asi najlepšia cesta od severnej časti mesta, okolo „lipky“ a smerom  na Ochodnicu. Cesta je zo začiatku pevná, asfaltová. Pri viac ako 300 ročnej lipke je už rozbitá, ale na bicykli prechodná. Horšie by to už bolo na korčuliach. Ale hneď za železničným priecestím  je už zase pekná asfaltka až po rázcestie, kde ľavá časť cesty ide na vrch Tábor a pravá do Ochodnice. Táto časť je medzi obyvateľmi KNM známa ako Škorčie. Celý tento kúsok meria približne 5 km aj s cestou naspäť, takže pre rodiny s deťmi, ktoré vozeniu sa na bicykli moc nedajú alebo sa len učia, je to dostačujúce.

15094525_1340958562615799_7413307969766773476_n

Ak sa vyberiete do Ochodnice, asfaltovej cesty je tu koniec a ďalej je už len poľná cesta popri železničnej trati. Trať je mimo poľnej cesty, takže bicyklovanie na tomto úseku je maximálne bezpečné. Cesta je zjazdná aj na krosovom bicykli, takže nič náročné. Túto cestu využíva počas pekného počasia veľké množstvo cyklistov a bežcov, a ak zájdete cez Dunajov až do Krásna nad Kysucou, priamo sa napojíte na cyklotrasu, ktorá vedie až na Vychylovku.  Táto trasa meria 80 km aj s cestou naspäť a uspokojí už aj náročnejšieho cyklistu.

Ak niekto radšej šliape do kopcov, na rázcestí v Škorčí by mal odbočiť vľavo, kde sa nevyhne skoro stálemu šliapaniu do pedálov v stúpaní s nárastom výšky 580 metrov. Je to väčšia makačka, ako voziť sa po rovnej ceste, ale výhľad z rozhľadne, ktorá stojí priamo na vrchole Tábor, stojí za to. Je odtiaľ krásny výhľad na Malú Fatru, Rozsutec a aj Polom nad Stráňavami. S dobrým ďalekohľadom by ste určite našli aj Lietavský hrad. Cestou dole si nadšenci môžu dokonale užiť rýchlu jazdu. Avšak netreba zabúdať na bezpečnosť, lebo vplyvom ťažobných spoločností, ktoré nám ničia lesy, poveternostných podmienok a aj veku sú niektoré miesta cesty dosť rozbité. Celá táto trať je dlhá približne 20 km aj s cestou naspäť. Skvelý spôsob ako rozpumpovať srdiečko hneď ráno počas východu slnka. A počas inverzie zažijete naozaj krásnu panorámu a divadlo, ktoré poskytuje náš kraj.  Vrelo odporúčam.

14441086_1279339578777698_4630546385050417139_n

Ďalšia možnosť zamakať si do kopcov je cesta do osady Petránky. Toto miesto ponúka ešte krajšie výhľady ako z Tábora, cesta na rozhľadňu na Petránkach je podľa môjho názoru aj o niečo náročnejšia. V Ochodnici treba prejsť cez železničné priecestie a ísť stále rovno. Cesta je aj značená a na jednej vyhliadke sa dokonca nachádza aj mapa okolia, kde sa dá veľmi rýchlo zorientovať (ak ju samozrejme vandali už nezložili). Celá trasa je dlhá približne 31 km aj s cestou späť. Nárast výšky je 680 metrov a dosiahnete nadmorskú výšku 840 metrov.

13769569_1214220881956235_1549304455150911860_n

Ak by sa niekedy náhodou v budúcnosti prepojila časť cyklotrasy popri Váhu s cyklotrasou v Krásne nad Kysucou, vznikol by krásny okruh Krásno – Stará Bystrica – Lutiše – Krásňany – Žilina – KNM. Tento okruh sa dá prejsť aj teraz, avšak hlavnú cestu smerujúcu do Kysuckého Nového mesta by som odporúčal prejsť ponad družstvo v Brodne a potom sa napojiť na cestu do Rudiny prechodom cez lávku v Brodne. Cyklotrasou by to bolo určite bezpečnejšie. Okruh meria 70 km s prevýšením 570 metrov. Trať je náročnejšia hlavne v časti Lutiše, kde je prudšie stúpanie, ale nie je dlhé, takže slabší cyklisti môžu tento kúsok aj potlačiť a následne si užiť zjazd málo frekventovanou cestou.

No a celé to ukončím pre mňa najobľúbenejšou cestou a za rok najnavštevovanejším mestom a miestom a to je Bytča. Trať meria 54 km a ide sa stále po ceste s minimálnym prevýšením. Odporúčam hlavne cez víkend. Na ceste bude menej áut a narátate viac cyklistov. Autá už teraz viac využívajú diaľnicu smerom na Bytču a cestou ich naozaj nestretnete veľa. V centre mesta, ktoré veľmi ľahko nájdete podľa smerových tabúľ, je možne oddýchnuť si na námestí, pozrieť sobášny palác, prípadne si pomaškrtiť na zmrzline, ktorá je označovaná za najlepšiu v širokom okolí.

Možností je naozaj veľa a v okolí máme naozaj veľa pekných miest, ktoré treba navštíviť. Obmedziť „gaučing“ a tráviť viac času na čerstvom vzduchu. A samozrejme nemusím asi ani pripomínať, že každý cyklista by mal mať povinnú výbavu a tou je hlavne prilba. Poznám zopár ľudí, ktorí si prilbu nedajú už len kvôli tomu, že sa v nej cítia hlúpo. Ale tu predsa nejde o frajerinu, ale o vlastnú bezpečnosť. Ja osobne, keď jazdím na bicykli, mám prilbu na hlave stále, aj keď prechádzam obcami. Radšej spadnúť s prilbou, ako bez nej!

Autor: Miroslav Janouš

Foto: archív autor