Dva nové vlaky, ktoré pribudnú na tratiach v okolí Žiliny sa už testujú v skúšobnom centre

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) posilní v najbližších dvoch rokoch najekologickejšiu hromadnú dopravu v okolí Žiliny. Pribudne tu až 25 nových elektrických jednotiek (ucelených vlakov), ktoré budú nasadené na všetkých elektrifikovaných tratiach, t. j. Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. V prvých jednotkách sa cestujúci odvezú už v prvom polroku 2020.

V týchto dňoch prvé dve jednotky skúša ich výrobca česká ŠKODA TRANSPORTATION v skúšobnom centre VUZ Velím a na svojich testovacích koľajach.

„Nové vlaky už majú nami určený náter a interiér podľa nášho nového dizajn manuálu a na skúšobných jazdách sme boli z prvého dojmu veľmi príjemne prekvapení. Dvadsaťpäť nových jednotiek bude znamenať v žilinskej regionálnej doprave revolúciu,“ konštatuje Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

„Verím, že kolegom zo ŽSR sa čoskoro podarí zrekonštruovať celý úsek Púchov – Považská Bystrica – Žilina (náročný úsek s tunelmi), aby nové vlaky mohli čo najskôr ukázať cestujúcim naozaj všetko, čo dokážu,“ dodáva Hlubocký.

????????????????????????????????????

Nákup 25 nových elektrických jednotiek za 160 miliónov eur je najväčšou investíciou ZSSK od jej vzniku v roku 2005. Priebeh výberu dodávateľa tendra bol vďaka transparentnému prístupu v koordinácii s EK bezproblémový, čoho dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči (ŠKODA TRANSPORTATION a Stadler Bussnang AG). Víťaznou sa napokon stala ponuka ŠKODA TRANSPORTATION, ktorá už v minulosti dodala pre ZSSK 19 ks elektrických poschodových jednotiek a 10 ks poschodových push-pull súprav. Všetky majú v porovnaní s priemerom vozidlového parku ZSSK viditeľne nižšiu poruchovosť.

25 jednotiek bude nasadených do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach s napájacím systémom 25kV/50 Hz a 3kV DC s maximálnou možnou prevádzkovou rýchlosťou do 160 km/h. Jednotky budú dodané v rokoch 2020 až 2022, a to vo dvoch verziách:

  • 13 ks elektrických jednotiek označených ako rad 661, ktoré budú zložené z troch vozňov. Celková dĺžka jednotky 80 m s kapacitou 247 sediacich cestujúcich
  • 12 ks elektrických jednotiek označených ako rad 660, ktoré budú zložené zo štyroch vozňov. Celková dĺžka jednotky bude 106 m s kapacitou 343 sediacich cestujúcich.

Každý vozeň jednotky bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Tieto jednotky budú vychádzať z predchádzajúcich verzií jednotiek tohto výrobcu, ktoré sú v rôznych variantoch prevádzkované dopravcom České dráhy. Komfortné nástupné priestory so širokými dvojkrídlovými nástupnými dverami spolu s priechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožnia rýchly a plynulý pohyb cestujúcich v rámci jednotky a urýchlia nástup/výstup cestujúcich.

????????????????????????????????????

Nástup do vozidla bude vo väčšine prípadov štandardných nástupíšť s výškou 550 mm úrovňový a pri starších nástupiskách bude uľahčený nástup/výstup cestujúcich pomocou výsuvných schodíkov. Cestujúci určite ocenia moderný, klimatizovaný a komfortný interiér a cestu im spríjemnia moderné prvky štandardov vybavenia jednotiek (najmä informačný systém, wi-fi, zásuvky na napájanie drobných osobných spotrebičov, moderné WC). Jednotky budú vybavené bezpečnostným vnútorným a vonkajším kamerovým systémom a systémom počítania cestujúcich. V každej jednotke bude priestor na prepravu imobilných cestujúcich so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj priestory na prepravu detských kočíkov a bicyklov (min. v počte 1 bicykel na 40 sediacich cestujúcich).

Tlačová správa Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.