Križovatka v Radoli je opäť inteligentná

V januári priniesol portál Moje Kysuce informáciu o tom, že križovatka v Radoli už niekoľko mesiacov nefunguje v inteligentnom režime. Už pár týždňov opäť tento režim funguje.

Kedysi klasická križovatka, potom kruhový objazd, ktorý spôsoboval rozsiahle kolóny a potom inteligentná križovatka. Tá síce dočasne vyriešila problém s kolónami, respektíve ich zmiernila, nie však úplne odstránila.

V januári priniesol portál Moje Kysuce informáciu, že semafóry, ktoré sú osadené na križovatke v Radoli, už niekoľko mesiacov nefungujú v inteligentnom režime, ale púšťajú jazdné ťahy striedavo. Tento bežný režim teda púšťal zelenú aj v smere, kde stálo len jedno auto a to vždy rovnako dlhý čas, pritom v inom smere sa už tvorila kolóna.

Dostali sme do redakcie otázku, či už je križovatka znovu inteligentná, lebo čitateľ si všimol zmenu v púšťaní jazdných smerov. Zisťovali sme teda, čo spôsobilo v minulosti poruchu semafórov a či teda už fungujú v inteligentnom režime. Vedenie mesta KNM a hovorca ŽSK nás jednoznačne odkázali na Slovenskú správu ciest. Tá, ako sme si už zvykli, nám žiadne informácie o danej križovatke neposkytla.

Podľa informácií, ktoré máme od štátneho zamestnanca, sa pri frézovaní vozovky na jeseň minulého roku poškodili slučky vo vozovke. Tie sa nedávno opäť opravili, a tak križovatka znovu funguje v inteligentnom režime. Túto zmenu si mohli všimnúť aj vodiči, ktorí križovatkou prechádzajú pravidelne.

Obdĺžnik ukrývajúci indukčnú slučku na križovatke. Foto ilustračné

Inteligentná križovatka funguje tak, že v ceste zabudované senzory detekujú autá a počítač podľa toho sprejazdňuje jednotlivé smery. Takýto systém sa osvedčil na veľa križovatkách po celom Slovensku a nie je ani tak finančne náročný. Drahšie sú už inteligentné križovatky, kde sú jednotlivé smery monitorované aj kamerami.

Momentálne je však stále aktuálna téma mimoúrovňovej križovatky, ktorá by mala byť dočasným riešením očakávaného dopravného kolapsu na Kysuciach o niekoľko rokov.

Miroslav Janouš